Μία παράσταση που επίσης περίμενα. Την περίμενα βέβαια για έναν παράξενο λόγο., ένα γλωσσικό ερώτημα , το ιδεολογικό βάρος που έχουν οι λέξεις στην πορεία των αιώνων
Δεν είχα διαβάσει ποτέ το κείμενο, δεν γνώριζα καν πως ήταν του Ευριπίδη, ήξερα το μύθο αλλά στην εκδοχή του Πλάτωνα. Με είχε εντυπωσιάσει πολλά χρόνια πριν όταν στο Συμπόσιο του Πλάτωνα η Αλκηστη λαμβάνει (μόνη νομίζω από τις γυναίκες) το χαρακτηρισμό δεν είμαι και πολύ σίγουρη για την ύπαρξη του θηλυκού γένους, πάντως το θηλυκό του εραστή.
"Εραστής " με την έννοια που προσδίδει ο Πλάτωνας αυτός που κατέχει τη γνώση, το ήθος, τα μεγάλα ιδανικά, αυτός που ήταν αναμενόμενο να κάνει τις ...μεγάλες και θεάρεστες πράξεις,
"Ερωμένος,η" ο "μαθητής", ο νέος, ο έχων δύναμη αλλά,..απ'αυτόν δεν αναμένονταν πράξεις θεάρεστες όπως αυτή της Αλκηστης, του Αχιλλέα, γι αυτό και τιμώνται από τους Θεούς.
Κι εγώ, αναρωτιόμουν και εάνμου δινόταν η ευκαιρία ρωτούσα φιλολόγους .
Σήμερα η λέξη " εραστής" δεν έχει το αντίστοιχο θηλυκό. Η λέξη "ερωμένη" χρησιμοποιείται κυρίως στο θηλυκό γένος σηματοδοτώντας αρνητικότητα όπως και η σπανίως χρησιμοποιούμενη λέξη ερωμένος. Η λέξη εραστής δεν σηματοδοτεί αρνητικότητα. Είναι τυχαίο; ή με το πέρασμα των χρόνων οι λέξεις φέρουν ένα ιδεολογικό βάρος; Συνδέονται ή όχι με την πλατωνική έννοια του όρου; η οποία στο πέρασμα των χρόνων και με δεδομένο την θέση των φύλων στην κοινωνία οδηγεί σε ότι σήμερα σηματοδοτούν οι δύο λέξεις;
Ενα από τα πολλά παιχνίδια της γλώσσας που με "ιντριγκάρει".
Εχοντας λοιπόν αυτό στο νού μου όταν είδα πως το Εθνικό ανεβάζει την Αλκηστη έσπευσα να τη δώ.
Δεν θα πώ πολλά για την παράσταση. Θα περιοριστώ στο γεγονός ότι θαύμασα την τόλμη του Εθνικού και των παραγόντων του να ανεβάσουν τη συγκεκριμένη παράσταση.
Μία παράσταση που όπως αντιλήφθηκα και διάβασα στο κατατοπιστικότατο πρόγραμμα, και κείμενο, δεν είναι τραγωδία, δεν είναι σατυρικό δράμα, δεν είναι κωμωδία.
Μου άρεσαν :
αρκετές σκηνοθετικές καινοτομίες, του Θ.Μοσχόπουλου, παρότι είμαι "εραστής" της κλασσικής προσέγγισης,
το σκηνικό της Ελλης Παπαγεωργακοπούλου,
τα κουστούμια -όχι πάντα -(μου θύμισε ταινία ελληνική ταινία του '60 ο μαντηλοφερεμένος Χορός στη συνοδεία της νεκρής Αλκηστης),
ο εκπληκτικός Αργύρης Ξάφης στο ρόλο του Ηρακλή,
ο εκπληκτικός Κώστας Μπερικόπουλος στο ρόλο του Φέρη,
η Μαρία Πρωτόπαπα στο ρόλο της Θεράπαινας
ο Χορός.
Σχετικά καλή κατά τη γνώμη μου η Μαρία Σκουλά στο ρόλο της Αλκηστης, αλλά επιεικώς "άγουρος" ο Χ.Λούλης στο ρόλο του Αδμητου . Εναν ρόλο δύσκολο, πολύπλοκο βέβαια. Στην έξοδο άκουγα, - αν τον Αδμητο έπαιζε ο Κ.Καζάκος;- κι εγώ συμφωνούσα, όχι για το συγκεκριμένο ηθοποιό αλλά για τον "ώριμο" ηθοποιό, αυτόν που θα μπορούσε να ισορροπήσει στο κωμικό και τραγικό.
Τελικά τα καλά κι όμορφα ήταν πιο πολλά, κι όπως είπαμε πάντα το "ταξίδι" στην Επίδαυρο είναι "ταξίδι" απ'όποια πλευρά κι αν το δεί κανείς.
Τρίτη 21 Ιουλίου 2009
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
O Αργύρης Ξάφης είναι όντως εκπληκτικός! Τον έχω δει πολλές φορές στο θέατρο.. Καλημέρα Ιππολύτη, σε ευχαριστώ που ξεκίνησε αυτό το πρωινό με μια τέτοια ανάγνωση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι εγώ επίσης ευχαριστώ για την περί "εραστή" γλωσσική ξενάγηση! Και όταν παιχτεί στην Αθήνα θα δούμε και το έργο!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓειά σου Ippoliti!
Αυτές οι πολιτιστικές ξεναγήσεις είναι σπουδαίες ειδικά για όσους βρίσκομαστε μακρυά.. άλλο ένα ευχαριστώ και από μένα για την ξενάγηση στη παράσταση και για τα ερωτηματικά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό μεσημέρι Ippoliti :-)
@Roadrtist, ήταν νομίζω η πρώτη φορά που είδα τον Αργύρη Ξάφη.Οντως με κατέπληξε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό σου βράδυ
@navarino-s,
ελπίζω να παιχτεί το έργο στην Αθήνα. Οσον αφορά το ερώτημα περί τον εραστή, αναρωτιόμουν καιρό.Μ'αρέσει αρκετά η ιστορία της ετυμολογίας.
Καλό βράδυ (μεγάλε συγγραφέα)
@Αγαπητή Margo,
πόσο χαίρομαι που περνάς. Εσύ παράγεις τέχνη, εγώ είμαι απλώς θεατής.
Καλό καλό βράδυ
Τυχερούλα , αυτό το καιρό δεν μπορώ να πάω πουθενά. Άλλωστε ο άνδρας μου δεν αγαπά το θέατρο επειδή δεν καταλαβαίνει τέτεια τα λίγο πιο ..περίπλοκα Ελληνικά ακόμα .Εγω αγαπώ πολύ τις αρχαίες θετρικές παραστάσεις σε,χώρους αυθεντικούς όμως γιατί μου δίνουν τη ψευδαίσθηση οτι ζω στην εποχή εκείνη αν μάλιστα οι ηθοποιοί είναι καλοί.Δυστυχώς εμείς εδώ στη Θεσσαλονίκη μόνο το καλοκαίρι έχουμε ελπίδα να δούμε μια τέτοια παράσταση κι αυτή στη Καβάλα.Το Εθνικό πάντως κάνει ωραίες παραστάσεις και πάω με μια φίλη μου μερικές φορές αλλά όχι τόσο όσομ θέλω να πηγαίνω.Η επιθεώρηση δεν μου αρέσει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάπου διάβασα οτι απο το Σάββατο σε χάνουμε.Βρές καποιον τρόπο να μη μας αφήσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροχθες μου βανδάλισαν το σκάφος.Αν προλάβω να το ετοιμάσω θα τα πουμε στη Σάμο
Καλησπέρα.
Με έκανες να μετανοιώσω για τη βλακία μου. ΄Ενα άσχημο περιστατικό που μου συνέβη πρίν πολλά χρόνια όταν είχα πάει σε παράσταση στην Επίδαυρο, με έκανε να μη ξαναπατήσω εκεί. Αλλά ήρθε νομίζω ο καιρός ν΄αλλάξω μυαλά.
ΑπάντησηΔιαγραφή@Αγαπημένη Αχτίδα, (τολμώ να χρησιμοποιήσω το αγαπημένη γιατί όπως σου έγραψα αποπνέεις τρομερά θετική ενέργεια)είμαι τυχερούλα όσον αφορά τη "σχετική" κατά τη γνώμη μου γειτνίαση στην Επίδαυρο. Σου εύχομαι να δείς στην Καβάλα τις παραστάσεις που θέλεις με τη φίλη σου και μην ξεχνάς πως ...η εβδομάδα τελειώνει.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό καλό σου βράδυ
@Θαλασσοκράτορα, όντως το Σάββατο ξεκινώ (ελπίζω να μην συμβεί κάτι) ένα πρώτο κομμάτι των διακοπών μου. Ελπίζω πως η ζημιά δεν είναι σοβαρή. Τι σημαίνει βανδαλισμός; τι έκαναν στο σκάφος σου; μπήκα και το ξανάδα.
Κι όπως κι εσύ έχεις γράψει όλα θα πάνε καλά, όλα πρίμα (έτσι δεν λέτε εσείς) και θα τον πιούμε τον καφέ στη Σάμο.
Καλό καλό βράδυ
@Leodokarde,
χαίρομαι που αλλάζεις.Ομολογώ βέβαια, ότι κατανοώ απόλυτα "όταν ρίχνουμε μαύρη πέτρα πίσω μας" ή έστω για λίγο ή αρκετό καιρό δυσαρεστημένοι από καταστάσεις, ανθρώπους και τόπους εγκαταλείπουμε.
Τι γλυκό οι μνήμες να ξεπερνιώνται. Καλή επάνοδο λοιπόν στην Επίδαυρο και καλό καλό βράδυ
Εδώ απο τα μακρυνά Παρίσια, απολαμβάνω πάρα πολύ αυτές τις τόσο καλές κριτικές σου. θα ήταν ωραίο να πάμε καμια φορά μαζί να δούμε κανένα θέατρο στην Αθήνα! Αν και θα έχω και τη δικιά μου παράσταση εκεί τον Οκτώβρη, για την οποία θα σας ενημερώσω δεόντως! Άκουσα, όντως ότι η Άλκηστη ήταν πολύ καλή. Τ'ομολογώ πως και για εμένα ήταν άγνωστο έργο! Καλά ταξίδια στις θάλασσες, όπου και να πας!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαταρχήν σε ευχαριστώ πολύ για την κριτική σου στις κριτικές μου. Είσαι ειδήμων,είμαι θεατής.Και βεβαίως να πάμε θέατρο όποτε θέλεις, όταν με το καλό επιστρέψεις κι όποτε βεβαίως μπορείς. Αλλά σαφώς οπωσδήποτε μας ενημερώνεις για την παράσταση. Σ'ευχαριστώ και για την ευχή για τις θάλασσες. Περιμένω πως και πως να πάω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό καλό βράδυ στο μακρινό Παρίσι.
ΥΓ.Είδες το κτίριο που η μία του πλευρά είναι κήπος; μιλάμε για κήπο, όχι απλώς για πράσινη πλευρά. Το είδα πέρσι που ήμουν στο Παρίσι και το λιγότερο που μπορώ να πώ είναι ότι ...εντυπωσιάστηκα
ΥΓ2.Ελπίζω ότι έχεις αναρρώσει
Μα που είναι αυτό το κτίριο? Το έχω ακουστά αλλά δεν ξέρω που θα το βρω! Μάλλον τώρα έχεις φύγει, οπότε καλή ξεκούραση και άσε εμάς να κρατάμε συντροφιά στα ιστολόγιά σας:)
ΑπάντησηΔιαγραφή